پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا، تعریف پرسونای مخاطب و اهمیت پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا و تولید محتوا

Audience of the audience in content marketing, audience definition and the importance of the audience in content marketing and content production.

پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا از نکات مهم در بازاریابی محتوا می باشد که می بایست به درستی انجام شود، در این مقاله به معرفی و بررسی پرسونای مخاطب می پردازیم. به ویژگی های شخصیتی، اجتماعی، رفتاری، فرهنگی، جامع شناختی، باورها، الگوهای فکری، نیازها و… مخاطبان پرسونای مخاطب گفته می شود.

 

پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا

 

پرسونا (Persona) در لغت از کلمه Personality گرفته شده است که به معنی شخصیت است. به بیان دیگر پرسونای مخاطب تصور یک شخص یا تصویر خیالی از یک فرد است که الگوهای رفتاری و سایر ویژگی هایی که در آن وجود دارد را به تصویر می کشد.

 

تعریف پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا و تولید محتوا

پرسونا در بازاریابی محتوا به درک شخصیت مخاطبان اصلی یک کسب و کار گفته می شود تا با توجه به آن درک و شناخت ویژگی های شخصیتی، اجتماعی و رفتاری مخاطبان، برای مخاطبان هدف محتوای ارزشمند نشر داده شود. از این طریق می توان مخاطبان هدف را به کسب و کار و خدمات خود علاقه مند ساخت.

با استفاده از پرسونا می توان رفتارها و انتخاب های مشتریان هدف را شناسایی کرد و با توجه به آنها تولید محتوا کرد تا این تولید محتوا منجر به جذب مخاطب و فروش و یا استفاده از خدمات شود.

طراحی پرسونا یا پرسونای مخاطب برای انواع کسب و کار ها متفاوت است و بسته به نوع کسب و کار امکان دارد بازاریابان محتوا، مخاطبان خود را به گروه هایی تقسیم بندی کنند و برای هر گروه یک پرسونا طراحی کنند. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی مشابه آمازون و یا دیجی کالا را در نظر بگیرید در این فروشگاه ها انواع محصولات مختلف وجود دارد و هر دسته بندی از محصولات این فروشگاه اینترنتی دسته بزرگی از کاربران اینترنت را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال دسته بندی فروش لوازام خانگی یا دسته بندی محصولات الکترونیکی مخاطبان خاص خود را دارد و هر دسته از این مخاطبان دارای ویژگی های شخصیتی رفتاری و اجتماعی مختلفی هستند به خاطر همین موضوع امکان دارد هر دسته بندی از محصولات دارای پرسونای مخاطب خاص خود باشد.

کسب و کارهایی که می خواهند از طریق تولید محتوا و بازاریابی محتوا بر روی مخاطبان خود تاثیر بگذارند، شناخت پرسونای مخاطب و طراحی پرسونا اهیمت بسیاری دارند. بسیاری از شکست ها در بازاریابی محتوا به خاطر عدم شناخت ویژگی ها مخاطبان هدف است. در بازاریابی محتوا باید شخصیت فرضی مخاطبان ساخته شود و با توجه به آن محتوای تاثیر گذار تولید و نشر داده شود.

 

اهمیت طراحی پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا

از اصول مهم در بازاریابی که نقش اساسی در دستیابی به اهداف بازاریابی دارد، شناخت درست مشتری است. اصطلاح جامعه هدف یا مخاطب هدف به بخشی از بازار اطلاق می شود که مشتریان بالقوه محصول یا خدمات هستند. جامعه هدف به تمامی افرادی گفته می شود که شما می خواهید از طریق روش های مختلف بازاریابی همچون تبلیغات با آنها ارتباط برقرار کنید. جامعه هدف یک زیر مجموعه از کل بازار است و از تقسیم بندی و انتخاب بخشی از بازار حاصل می شود.

پس از انتخاب بازار هدف، شناخت دقیق تر مخاطب جایی است که مفهوم پرسونا به وجود می آید. بخش بندی بازار بر اساس یکی از فاکتورهای خاص انجام می شود ولی پرسونای مخاطب بسیار عمیق تر از بخش بندی بازار است و گستره وسیع تری دارد. برای پرسونای مخاطب می توان از بخش بندی بازار شروع کرد. در حقیقت اهمیت پرسونای مخاطب و طراحی پرسونا اینجا مشخص می شود.

پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا اهمیت حیاتی دارد. با طراحی پرسونا می توان استراتژی تولید محتوای را بهبود بخشید. با استفاده از طراحی پرسونا و پرسونای مخاطب می توان دریافت که چه نوع محتوای برای مخاطبان جذاب است و همین جذابیت محتوا برای مخاطبان باعث جذب مشتریان خواهد شد. پرسونای مخاطب کمک می کند تا بر اساس نیاز کاربران برنامه ریزی کرد و براساس نیازهای آنان محتوا و محصولات و خدمات ارائه کرد. پرسونای مخاطب گام اول اجرای بازاریابی محتوا است.

وب سایت کانتنتولوژی

www.contentology.ir

www.mehroz.ir

کانتنتولوژی در شبکه های اجتماعی

@contentology.ir

@contentology_ir

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =