تاریخچه ای از بازاریابی محتوا و معرفی نمونه هایی از بازاریابی محتوای برندهای مطرح

A history of content marketing and introducing examples of marketing content for branded content

تاریخچه ای از بازاریابی محتوا را با معرفی نمونه هایی موفق از بازاریابی محتوای شرکت های مطرح بیان می کنیم. زمانی که بحث بر بازاریابی محتوا می شود، موارد جدید و خلاقانه که وابسته بر اینترنت است به ذهن می رسد، اما تاریخچه آن نشان می دهد که سال های زیادی است که بازاریابی محتوا به کار برده می شود.

تاریخچه ای از بازاریابی محتوا

داستان بازاریابی محتوا از 120 سال پیش و توسط تولید کننده بکینگ پودر و با نشر کتاب های آشپزی آغاز شد. بازاریابی محتوا شامل تمامی مفاهیمی است که جدید است و شرکت ها می خواهند مورد توجه مشتریان قرار دهند. اینفوگرافی زیر مختصری از تاریخچه مدیریت محتوا را نمایش می دهد.

بنابراین هر چیزی را می توان بازاریابی محتوا نامید، اما به شرطی که جدید باشد. تاریخچه طولانی در پس بازاریابی محتوا است. اگرچه محتوای تولیدی توسط برندهای مختلف که در صد سال گذشته نشر داده شده دارای تنوع بسیاری است، اما هسته مرکزی آن همچنان یکسان است.

 

آگوست اوتکر

در سال 1921 آگوست اوتکر، بسته های کوچک بکینگ پودر را که در پست بسته بندی آن یک دستور غذایی چاپ شده بود، می فروخت. در سال 1911 کتاب آشپزی چاپ کرد، این کتاب آشپزی پس از 100 سال به روز و تجدید چاپ می شود و به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب های آشپزی که بیش از 19 میلیون چتپ می شود، مطرح است.
اوتکار به خوبی راه ارتباطی و بازاریابی مناسب صنعت خود را تشخیص داد و همین امر باعث شد که محصولات برند آن بیش از یک قرن همچنان فروش خوبی داشته باشند.

 

جان دییر

در سال 1895 تولید کننده ماشین های کشاورزی با برند جان دییر، امیدوار بود که مجله فارو آن به عنوان مرجعی برای مشتریان خود شناخته شود. فارو مملو از پیام های تبلیغاتی و محتواهای معرفی جان دییر نبود. این مجله برای فروش مستقیم تجهیزات جان وییر به صورت مستقیم نبود، اما به کشاورزان کمک می رد که چگونه مشکلات روزمره خود را حل کنند و کارایی خود را افزایش دهند.
مجله فارو توسط خبرنگاران، گویندگان داستان و طراحان تهیه و در رابطه با موضوع هایی که برای کشاورزان به مفید بود، منتشر می شد. مجله فارو توسط 1.5 میلیون کشاورز در 40 کشور و به 12 زبان مختلف چاپ می شد.

 

میشلن

در سال 1900 میشلن (شرکت تولید کننده لستیک فرانسوی) اولین کتاب راهنمای خود را در 400 صفحه منتشر کرد. کتاب راهنمای میشلن راهنمایی برای نگهداری تمامی بخش های خودرو است. راهنمای میشلن علاوه بر موارد مکانیکی شامل آدرس پمپ بنزین، مکانیکی ها و فروشندگان خودرو نیز می شود. منطق کتابچه راهنمای میشلن برمبنای ارتباط بین لاستیک و سفر است.

کتابچه راهنمای میشلن برای اولین بار با 35000 نسخه چاپ گردید. پس از آن که در نسخه های اولیه میشلن موفقیت بسیاری کسب کرد، از سال 1920 فروش کتابچه راهنمای میشلن را آغاز کرد.
بیش از 100 سال است که کتابچه راهنمای میشلن چاپ می شود و مرجعی برای رستوران ها، هتل ها و امروزه 14 نوع که 23 کشور را پوشش می دهد و در 90 کشور به فروش می رسد.

 

سیرز

در سال 1924 سیرز بزرگترین برنامه رادیویی خود را در سطح جهان توسعه داد. سیرز دریافت که برنامه رادیویی ابزار مناسبی برای دستیابی به مخاطبان است.

 

پراکتر اند گمبل

در سال 1930 پراکتر اند گمبل (تولید کننده صابون) اولین شرکت بود که تبلیغات مستقیم برای مصرف کنندگان انجام داد. پراکتر اند گمبل با ایجاد برنامه ای به نام صابون اپرا، اسپانسر برنامه های رادیویی و تلویزیونی با مخاطب خانم ها شد.

 

نایک

در سال 1966، بیل باورمن (موسس نایک)، پس از بازدید از باشگاه پیاده روی در نیوزلند، ارزش پیاده روی و روش های سنتی تناسب اندام را دریافت و کتابچه ای در رابطه با پیاده روی نشر داد. این کتابچه 19 صفحه ای که توسط باورمن تالیف شده بود، با عنوان پیاده روی برای مخاطبان عام بود. در این کتابچه به صورت مستقیم تبلیغی از نایک آورده نشده بود.

 

برند نایک

 

استراتژی نایک تکیه بر نیاز مخاطبان بود و در ابتدا بر کفش های مناسب برای دوندگی تکیه می کرد و سپس تکیه خود را به کفش های مناسب برای پیاده روی قرارداد. هدف باورمن در ابتدا تبلیغ ورزش کردن بود. به احتمال زیاد نایک بسیاری از اعتبار خود را از بازاریابی محتوا دارد.

 

هاشبرو

در سال 1982، هاشبرو (تولید کننده اسباب بازی) با توافقی با مارول (نشر دهنده کتاب های کمیک) در صنعت اسباب بازی تحول ایجاد کردند. ایده آن ها ساده بود به صورتی که در اسباب بازی هایی با شخصیت های کتاب های کمیک تولید می کردند و این امر باعث ترویج کتاب ها و اسباب بازی ها گردید.

 

لگو

در دهه 1980 شرکت لگو (تولید کننده اسباب بازی) با تهدید جدی توسط رقبا مواجه شد. برای مقابله با این تهدید، در سال 1987 با تولید بازی های موفق لگو، تولید محتوای برند را آغاز کرد. از دیگر فعالیت های لگو، بازاریابی با مفاهیمی همچون جنگ ستارگان، هری پاتر و… بود. همچنین مجله بریک کیکز را نشر داد. اکنون باشگاه لگو میلیون ها عضو در سرتاسر جهان دارد.

 

برند لگو

 

امروزه لگو از بازاریابی محتوا به شکل وسیعی استفاده می کند. هر گدام از کاراکترهای لگو در بازی های کامیپوتری، فیلم های سینمایی، مالتی مدیا ها و… به کار برده می شود. برای هر خط داستانی، لگو فیلم های داستانی می سازد. همچنین لگو شبکه اجتماعی مای لگو راراه اندازی کرده است. شبکه اجتماعی مای لگو برای کودکان طراحی شده است. در شبکه اجتماعی، اعضا می توانند صفحات شخصی خود را ایجاد نمایند، هدایایی برنده شوند و با دیگران در ارتباط باشند.

 

مایکروسافت

در سال 2004، مایکروسافت کانال 9 را به عنوان اولین بلاگ شرکتی با هدف توسعه ارتباطات ایجاد کرد. کانال 9 وب سایتی است برای اجاد ارتباط بین مشتریان مایکروسافت. کانال 9 شامل ویدئوها، گفتگوها، پادکست ها، مصاحبه های و… می شود.

 

کانال 9 مایکروسافت

 

ردبول

در سال 2007، شرکت ردبول (تولید کننده نوشابه انرژی زا استرالیایی) مجله خبری رد بول را منتشر کرد. مجله خبری ردبول در حال حاضر بیش از 5 میلیون دنیال کننده دارد. این مجله از طریق رسانه های مختلفی مانند نرم افزار موبایل، چاپ، تلویزیون اینترنتی، رادیوی اینترنتی، شبکه های اجتماعی، ویدئو و حتی فیلم های بلند مدت منتشر می شود. مجله ردبول بیش از 900 دامین به زبان های مختلف دارد.

 

برند ردبول

 

ردبول اهمیت تلفن همراه را دریافت و نرم افزارها و بازی هایی را برای آن توسعه داد.
ردبول مدرسه موسیقی تاسیس کرد و آکادمی های موسیقی ایجاد کرد. همچنین اسپانسر وقایع ورزشی مختلفی در سطح جهان بود. ردبول اسپانسر برنامه های ورزشی مانند مساقات اتومبیل رانی، فرمول یک، مسابقات هواپیما، اسنوبرد، موتورسواری و… بوده است.

ردبول آموخته است که سرگرمی در درجه اول قرار دارد. ردبول با ایجاد شرکت رسانه ای به صورت متمرکز استراتژی خود را در بازاریابی محتوا قرارداده است.

 

۲۰۰۸

P&G سایت BeingGirl.com را بوجود آورد – محتوای سایت برای دختران نوجوان است که توسط فارستر تاسیس گردید که حدودا چهار برابر موثرتر از کمپین های رسانه ای سنتی با قیمت مشابه بوده است.

وب سایت کانتنتولوژی

www.contentology.ir

www.mehroz.ir

کانتنتولوژی در شبکه های اجتماعی

@contentology.ir

@contentology_ir

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =